• Konferans: Palestine today

    Konferans: Palestine today

  • İftar ve sahur programı tarifi

    İftar ve sahur programı tarifi

  • Üniversitelerde bir ilk: Manevi Danışmanlık

    Üniversitelerde bir ilk: Manevi Danışmanlık

  • İlahiyattan Dkab'a geçiş yolu açıldı mı?

    İlahiyattan Dkab'a geçiş yolu açıldı mı?

  • 2014 İlahiyat fakülteleri taban puanları

    2014 İlahiyat fakülteleri taban puanları

  • İntihal, ünvan aldı

    İntihal, ünvan aldı

  • Prof. Paçacı, Vatikan büyükelçiliğine atandı

    Prof. Paçacı, Vatikan büyükelçiliğine atandı

  • Prof. Dr. Altıntaş NEÜ İlahiyat dekanlığına atandı

    Prof. Dr. Altıntaş NEÜ İlahiyat dekanlığına atandı

Konferans: Palestine today

Konferans: Palestine today Brown Üniversitesi Watson Uluslararası Araştırmalar Enstitüsü öğretim üyesi Prof. Dr. Beshara Doumani, 24 Temmuz 2014 Perşembe günü İSAM'da, Palestine Today: A Historical Perspective başlıklı bir seminer verecektir. DEVAMINI OKU..

İftar ve sahur programı tarifi

İftar ve sahur programı tarifi Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan Tan, televizyonda yayınlanan Ramazan programlarının giderek aynılaştığını söyledi. DEVAMINI OKU..

Üniversitelerde bir ilk: Manevi Danışmanlık

Üniversitelerde bir ilk: Manevi Danışmanlık Türkiye'de bir ilk gerçekleşti. İlk kez Balıkesir Üniversitesi’nde yönetimi ve danışman kadrosu İlahiyat Fakültesi öğretim üyelerinden oluşan bir heyet öğrencilere, “manevi-psikolojik danışmanlık” hizmeti verecek bir merkez kuruldu. Aynı merkezde sivillere de hizmet verilebilecek. DEVAMINI OKU..

İlahiyattan Dkab'a geçiş yolu açıldı mı?

İlahiyattan Dkab'a geçiş yolu açıldı mı? Fakülteleri bünyesinde faaliyet gösterirken birkaç yıl önce YÖK tarafından alına bir kararla İlahiyat Fakültelerine bağlanmıştı. DEVAMINI OKU..

2014 İlahiyat fakülteleri taban puanları

2014 İlahiyat fakülteleri taban puanları   2014 İlahiyat Fakülteleri taban puanları yayınlanmıştır. 2014 Yılında Üniversite tercihi yapacak olan ve İlahiyat bölümünü seçecek üniversite adayları için 4 yıllık İlahiyat Taban ve Tavan puanları ile İlahiyat 2014 YGS LYS Yerleştirme Başarı sıralamasını sırasını aşağıdan öğrenebilirsiniz.  DEVAMINI OKU..

İntihal, ünvan aldı

İntihal, ünvan aldı Üniversitelerarası Kurul (ÜAK), Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim üyesi Prof. Mazlum Uyar'ın doçentlik tezini "intihal" gerekçesiyle iptal etti. Uyar'ın doçentlik ve profesörlük ünvanları da geri alındı. DEVAMINI OKU..

Prof. Paçacı, Vatikan büyükelçiliğine atandı

Prof. Paçacı, Vatikan büyükelçiliğine atandı Prof. Dr. Mehmet PAÇACI, Dışişleri Bakanlığı yaz kararnamesiyle Vatikan Büyükelçiliğine atandı. DEVAMINI OKU..

Prof. Dr. Altıntaş NEÜ İlahiyat dekanlığına atandı

Prof. Dr. Altıntaş NEÜ İlahiyat dekanlığına atandı Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Hüseyin Tekin Gökmenoğlu'nun vefatının ardından Sosyal Bilimler Enstitüsü'ne aynı fakültede Kelam Anabilim Dalı öğreitm üyesi olarak görev yapan Prof. Dr. Ramazan ALTINTAŞ atanmıştı. Prof. Dr. Altıntaş, aynı zamanda ilahiyat fakültesi dekanlığına görevlendirildi.   DEVAMINI OKU..
Previous
Next

TÜM HABERLER

Dkab Anketi 2

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi bölümlerinin kaldırılarak, ilahiyatlarda tek programa dönülmesi fikrini destekliyor musunuz?

» Ankete Git »
1 Oy hakkiniz var
Bu sorular önemlidir. Konuyu geniş kapsamlı ve arka planını görmeye çalışarak ortaya koymak gerekir. Birincisi; merkezi ezan sistemi 28 Şubat'ın ürünlerinden birisidir. Daha önceleri bir yerlerde gündeme gelmişse de yoğun olarak bu dönemde fiiliyata geçmiştir. İkincisi; ezandan bazı nezaket-terbiye yoksunu kimselerin rahatsızlığı evvelden beri bilinmektedir. Üçüncüsü; merkezi vaaz da bu dönemde uygulamaya başlamıştır.

Merkezi ezanı uygulamak isteyenler şunu ileri sürmekteydiler: "bazı müezzinler çirkin seslere sahiptir. Ezanı çok kötü bir sesle okumaktadırlar vs. bunun önüne geçilmesi gerekir. Sabahları çok uzun süre ezan okunmaktadır gibi…"

Bazı müezzin-imamların güzel ezan okuyamadıkları doğrudur. Bunlar bir şehirdeki görevlilerin ortalama % 20-30’u kadardır. Diğerleri ezanı gereğince okuyabilirler. Bu % 30’luk görevli oranının üç-beş ay eğitim verilip yetiştirilmesi niçin hiç düşünülmemiş de çok büyük masraflar yapılarak merkezi sisteme geçilmiştir. Velev ki eğitim alıp sesi hiç müsait olmayan üç-beş kişiye de şehirlerde ezan okutulmasın. Sıkıntı çözülmüş olur üzüm yemek isterseniz. Ayrıca sabah ezanları belli bir sınırlamaya tabi tutulur. Şöyle ki, “ezan güneşe 60 ile 45 dakika kala arası okunacaktır, geç kalanlar okumasınlar” mealinde bir yönetmelik bunu çözecektir. Denetim de yapılırsa sorun kalmayacaktır.

Zararlarına gelince: Birincisi bu olayın şehirler ve kırsal kesimlerde ortaya çıkardığı problemler farklıdır. Şehirler maddi dünyanın-dünyevileşmenin olabildiğince insanları-kalpleri-zihinleri kuşattığı mekânlar olmuşlardır. Bu kuşatmayı bir nebze olsun aralayacak kapılardan birisi 10-15 dakika süren güzel ezanlar olabilecek ve bu da şehre manevi bir huzur verecektir. Dinin toplumsal varlığı-görünürlüğü devam edegelecektir. Merkezi ezan uygulamasıyla ezan zar-zor duyulacak ve ses kalitesizliği-cızırtısı mekanik bir hayatın içinde kaybolan insanları daha da rahatsız edeceği gibi işin feyzi de kalmayacaktır. Bunların farkını anlamak için iki farklı uygulamanın olduğu şehirlerde bulunulmasını hararetle tavsiye ederim. Zira gök ile yer arasındaki farkı anlayacak ve daha doğrusu hissedeceksiniz.

Kırsal kesime gelince:

A-Olayın cızırtı veya müzik yayını burada da vardır. Hem de daha fazla olarak...

B-Merkezden ezan okunduğunda imamın camide olup olmadığını bilinmemektedir. İmam camide yoksa -İnsanlık hali işi olabilir veya ihmalkârlık yapmıştır- camiye gidip namaz kılmadan geri dönüyorsunuz. Hemen cami-imam ile cemaat arasına soğukluk giriyor. Böylece imama saygı da azalmakta camiye-cemaate olan muhabbet de yok olmaktadır. Bu çok büyük bir kırılmadır. Bundan dolayı cemaat camiden uzak durmakta, imam da cemaat azalınca veya olmayınca şevki kırılmaktadır. Cemaat imam olmadığı için, imam cemaat olmadığı için cemaat olma şuuru zayıflamaktadır. Böylece ortaya bir kısır döngü çıkmaktadır.

C- bu sistem imamları tembelliğe sevk etmektedir. Zaten din görevliliği tembelliğe meyyal olanları hukuken zorlamamaktadır. Yani aktif bir cemaatiniz yoksa başka bir dert-davanız da bulunmuyorsa tembelleşmeniz işten bile değildir.

D- Bayramlarda imam olmayınca merkezden ezan olması mantıklı bulunabilir. Peki, namazları kim kıldıracak? İnsanlar nasıl bir araya gelecekler? Cami resmi bir daire değil ki bugün kapalı olursa yarın halledilsin. İşin doğrusu imam camide bulunmuyorsa cemaat camiye sahip çıkacak ve imamı aratmayacak bir ortamı oluşturacaktır. Yani cami-cemaat ilişkisi ile ortMezzinaya çıkan toplumsal yapı devamlılığı gerektirir. Böylece her cemaat içerisinde imam olmayınca bunu yerine getirecek kişilerin yetiştirilmesi, dolayısıyla dini öğretimin toplumun çoğuna yayılması mümkün hatta gerekli hale gelecektir.

Merkezi vaaz da, "vaaz yapılmayan camiler var bunlara ulaşılması lazım” ve "maksadı aşan "imamlar var bunun önüne geçilmesi lazım vs." söylemiyle uygulamaya konulmuştu.

A-Merkezi vaaz pedagoji açısından, cemaat psikolojisi açısından hiç verimli değildir. Aksine olumsuz etkisi çoktur. Düşünün ki duvar size konuşuyor, hoparlörün bundan ne farkı var. Zira siz bilimsel bir konferans veya basın açıklaması dinlemiyorsunuz. Gözünüz, kalbiniz ve kulağınızla manevi bir atmosfer içinde gönül pasını almak için bulunmaktasınız. Yapılan nasihat aklınızdan önce kalbinizi okşaması gerekir. Aynı şekilde hocanın jest-mimiklerini, tebessümünü, tevazusunu görebilmelisiniz.

B-Merkezi vaaz konu-sunum açısından da problemlidir. Hitap edeceğiniz topluluk aynı değildir. İçinde birçok farklılığı barındırmaktadır. Aynı "gündemi-önceliği" yoktur. Aynı ekonomik-sosyal-eğitim düzeyine, dini anlayışa-bilgiye sahip değildir. Mesela bütün şehirlerimizde ekonomik darboğaz içindeki varoşlarla ekonominin kalbinin attığı yerleri kıyaslayın. Üniversite camileri ile diğer okul sıkıntısı olan mahalle camileri kıyaslayın. Dini heyecanın yoğun olduğu semtlerle diğerlerini kıyaslayın. Dolayısıyla vereceğiniz vaaz içerik-üslubu bir olmayacaktır, olmamalıdır. İstanbul’un şu ilçeleri üzerinden bir düşünelim.  Fatih’te, Kadıköy’de Arnavutköy'de, Bebek’te, Sultanbeylî'de vereceğiniz vaaz arasında farklar olmalıdır. Cemaatin nabzını dikkate almayan bir cami hizmeti verimden uzaktır. Bunların gözden uzak tutulması yaygın din eğitiminin merkezi camilerdeki verimi düşürecektir. Aynı durum kırsal kesimler için de geçerlidir. Kırsal kesimlerde de bulunulan yerin meseleleri-hassasiyetleri dikkate alınmalıdır.

C-Uygulama göstermiştir ki bir zaman sonra cemaat merkezi vaazı dinlememekte hatta imamlar da buna iştirak etmekteler. Burada İmam’ın cemaat içerisindeki psikolojik olarak konumunu bir düşünelim. Sonuçta camilerin en önemli fonksiyonu olan dini bilgiden insanlar yoksun kalmaktadır.

D-Din görevlilerini cemaat nezdinde saygın yapan öncelikle davranışları ve bilgi düzeyleridir. Vaaz yaptırılmayan görevli niçin bilgisini artırma ihtiyacı hissetsin? Böylece imamlar bilgi olarak da küllenmeye başlamaktadırlar.

Sonuç olarak merkezi ezan-vaaz 28 Şubat ürünü olarak din hizmetlerine balta vurmaktadır. Özellikle kırsal kesim görevlileri ve cemaati birbirinden psikolojik olarak ayırmaya doğru yol almaktadır. Camilerde cemaat azalmakta, İmamlar da bu durumdan son derece olumsuz etkilenmektedirler. Ortaya camiye-imama ve "dine" sahip çıkmayan bir toplum profili oluşmakta ve din görevliliği halkın gözünde basitleşmektedir. Ayrıca toplumda dini eğitime olan muhabbet ve desteğin azalmasıyla uzun vadeli büyük problemlere gebe kalınacaktadır.

"Vesselamu 'ala men ittebe'al huda"

Muhammed Hanefi Suluoğlu

Yorumlarınızı Facebook Eklentimizden yapabilirsiniz.

İLAHİYAT HARİTASI

Sempozyum

  • semp-hasan-basri-cantayBalıkesir Üniversitesi İlahiyat Fakültesi tarafından düzenlenen "Vefatının 50. Yılında Hasan Basri Çantay Sempozyumu" 19-21 Eylül 2014 tarihinde gerçekleştirilecek. Sempozyum bilgileri şöyle:

    Devamını oku...

  • semp-degerler-erzErzurum Valiliği, Erzurum Büyükşehir Belediyesi, Atatürk Üniversitesi ve Üsküdar Üniversitesi, "İnsani Değerlerin Yeniden İnşası" isimli uluslararası bir sempozyum düzenliyor.

    Sempozyum davet metni ve bilgileri aşağıdadır:

     

    Devamını oku...
  •  

    sebahattin zaimGeleceği şekillendiren, bilim üreten, lider insanlar yetiştirmek misyonuyla yola çıkan İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, 3. Akademik yılında “Uluslararası Konferanslar Serisi” düzenliyor.

    Devamını oku...

İLAHİYAT HABERLERİ

  • oguzhan-tanAnkara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan Tan, televizyonda yayınlanan Ramazan programlarının giderek aynılaştığını söyledi.Devamını oku...

  • maneviyatTürkiye'de bir ilk gerçekleşti. İlk kez Balıkesir Üniversitesi’nde yönetimi ve danışman kadrosu İlahiyat Fakültesi öğretim üyelerinden oluşan bir heyet öğrencilere, “manevi-psikolojik danışmanlık” hizmeti verecek bir merkez kuruldu. Aynı merkezde sivillere de hizmet verilebilecek.Devamını oku...

  • yokFakülteleri bünyesinde faaliyet gösterirken birkaç yıl önce YÖK tarafından alına bir kararla İlahiyat Fakültelerine bağlanmıştı.

    Devamını oku...